عمر مفید تشک به چه عواملی بستگی دارد؟

راه های افزایش عمر مفید تشک

عمر مفید تشک به عوامل بسیاری بستگی دارد. یکی از این عوامل کیفیت محصول است. اگر تشکی که خریداری کرده اید، از مواد با کیفیتی ساخته شده.باشد، مطمئنا تا مدت ها سالم می ماند.و با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید. اما چنانچه مواد به کار رفته در تشک شما، از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، بدون شک خیلی زود بلا استفاده می.شوند و مجبورید آنها را تعویض کنید.

در نظر داشته باشید که عمر مفید یک تشک، در حدود 8 تا 10 سال است. پس از پایان این دوره شما باید نسبت به تعویض تشک خوابتان اقدام کنید. حال فرض کنید.تشکی که خریداری کرده.اید، از کیفیت خوبی برخوردار نباشد و شما این موضوع را چند ماه پس از آنکه خریدتان را انجام داده اید، متوجه می شوید.

علت آن است که تشک شما حتی از میانگین عادی طول عمر مفید تشک هم، کمتر عمر کرده.و فقط باعث ایجاد هزینه برای شما شده است. ضمنا شما جدای بحث هزینه، سلامتی خودتان را هم در معرض خطر قرار داده.اید و این ممکن است تا مدت ها نیاز به مداوا و یا درمان داشته باشد.

پس می توان.این گونه نتیجه گرفت.که برای افزایش طول عمر تشک، در مرحله اول باید از کیفیت آن مطلع شوید. سپس به سراغ بررسی سایر موارد بروید. تنها در این صورت است.که می.توانید علاوه بر افزایش طول عمر تشک، از در خطر قرار گرفتن سلامتی خودتان هم جلوگیری به عمل بیاورید.

آسیب و بیماری ناشی از خوابیدن روی تشک کهنه
آسیب و بیماری ناشی از خوابیدن روی تشک کهنه

 

دلایل تاثیر گذار بر افرایش عمر مفید تشک

همانطوری که گفته شد، حداقل و حداکثر طول عمر یک تشک به ترتیب بین 8 تا 10 سال است. اما دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث زودتر خراب شدن تشک شما در زیر مدت زمان یاد شده شود. از جمله این عوامل می توان به:

 

 

  • مواد مورد استفاده برای ساخت تشک

برای مثال اگر در ساخت تشک از پلی فومی استفاده شود.که چگالی پایینی دارد، مسلما این تشک بسیار زودتر از موعد فرسوده می.شود. اما پلی فومی که چگالی بالایی دارد، همیشه باعث افزایش طول عمر تشک می شود.

  • نوع و مدل تشک

برای مثال اگر تشک شما از نوع لاتکس باشد، با خیال راحت می.توانید تا سالها از آن استفاده کنید. همچنین تشک هایی که از فوم مموری آن هم با چگالی بالا ساخته شده باشند نیز طول عمر زیادی دارند.

در نظر داشته باشید.که تخت های هیبریدی به دلیل استفاده از فوم هایی که چگالی پایینی دارند، عمر مفید تشک را هم کمتر می.کنند. همچنین موجب سرعت بخشیدن به فرسودگی آن می.شوند. برای مثال می.توان به تخت های فنری سنتی اشاره کرد.که طول عمرشان حداکثر شش سال است.

  • مدل خواب و وزن بدن

نوع خواب و همچنین وزن شما دو عاملی هستند.که بر افزایش طول عمر تشک تاثیر دارند. برای مثال اگر وزن بالایی دارید، تشک ممکن است.پس از یک مدت که مورد استفاده قرار گرفت.دچار فرورفتگی و افتادگی شود.

همچنین اگر از آن دسته هستید.که مدام به پهلو می.خوابید، تشک شما پس از مدتی در ناحیه شانه و باسن دچار فرو رفتگی و در نهایت فرسودگی می شود.

  • مراقبت

نظافت روزانه، استفاده از محافظ، اجرای دستورالعمل تولید کننده.و در صورت امکان چرخاندن تشک هر از چند گاهی می.تواند به این جریان کمک کند.

افزایش عمر مفید تشک
افزایش عمر مفید تشک

 

نشانه های فرارسیدن زمان تعویض تشک

برای آنکه بتوانیم تشخیص دهیم که چه زمانی باید برای تعویض تشکمان اقدام کنیم، می.بایست چند نکته با دقت مورد بررسی قرار دهیم.که از جمله آن ها می.توان به:

  • پایان عمر تشک

معمولا عمر مفید تشک در بین 8 تا 10 سال است. پس در قدم اول باید به این نکته توجه کنید.که آیا تشک شما عمر خود را کرده است.یا خیر؟ اگر پاسختان مثبت بود، پس باید هرچه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • بررسی گودی و فرو رفتگی رو سطح تشک

در صورتی که برای تشک خودتان از رو تشکی استفاده می کنید، برای بررسی این مورد باید آن را بر دارید تا بتوانید سطح تشکتان را به خوبی نگاه و بررسی کنید. اگر هیچ مورد فرو رفتگی ای را مشاهده نکردید، به این معناست که از عمر تشک شما همچنان باقی مانده است و می توانید فعلا از آن استفاده کنید.

  • با درد بیدار شدن از خواب

چنانچه صبح که از خواب بلند می شوید، در ناحیه کمر و گردنتان احساس درد می کنید، بدانید که زمان تعویض تشکتان فرا رسیده. همچنین عمر مفید تشک شما تمام شده است که علت آن می تواند از کیفیت نا مناسب محصول باشد و یا فرسوده شدن آن. در هر دو مورد سلامتی شما در خطر است پس باید این هشدار درد را جدی بگیرید.

  • آلرژی

یکی از دلایلی که با مشاهده و بروز آن باید فورا به سراغ تعویض تشک تان بروید، آلرژی و یا احساس تنگی نفس است. این اتفاق ناشی از فرسودگی تشک تان است. به این صورت که توان تهویه هوا ندارد و گرد و خاک محیط را در خود جمع می کند و شما با تنفس آنها دچار آلرژی و یا تنگی نفس می شوید.

 

برای افزایش طول عمر تشک چه کار باید کرد؟

همانطور که گفته شد، برای افزایش عمر مفید تشک می بایست.در همان مرحله اول، یعنی در زمان خرید تشک نسبت به کیفیت محصولی که خریداری می.کنید، حساس باشید. این کار را با دقت انجام.دهید. از دیگر عواملی که باعث طول عمر محصول می.شود، استفاده از پلی فومی است.که دارای چگالی بالایی بوده.باشد. این امر موجب عمر طولانی برای تشک شما می.شود.

همچنین از دیگر عواملی که در این موضوع دخیل هستند.می توان به  وزن و مدل خوابیدن شما اشاره کرد. هر قدر وزنتان سنگین باشد و تشک به طوری طراحی شده باشد که توان تحمل وزن بالا را نداشته باشد، به تدریج دچار فرو رفتگی شده و کارایی خود را از دست می دهد..

در باور عموم مردم اینگونه جا افتاده است.که استفاده از تخت های فنری سنتی، همچنان می.تواند.کارساز و مفید باشد و در صورتی که این طور نیست. طول عمر مفید تشک در نهایت 6 سال است. پس بهتر است.برای صرفه جویی در هزینه ها و همچنین برخورداری از یک خرید موفق و مطلوب، به سراغ محصولاتی برویم.که علاوه بر با کیفیت بودن، از بروز مشکلات جدی.برای سلامتی ما هم شدیدا جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *