ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

بهترین روش تمیز کردن تشک تخت

نگهداری از تشک خواب
جدول محتوا

تشک تخت یکی از مهمترین اجزاء سرویس خواب است. این بخش به علت ارتباط مستقیم و طولانی مدت با پوست بدن انسان، اهمیت زیادی در سلامت و آسودگی دارد. تشک های آلوده شامل میکروب، قارچ ها و حشرات ریزی هستند که با چشم قابل رویت نیستند و می توانند انواع بیماری ها و امراض را به وجود آورند. اغلب افراد به شستن تشک تخت خواب توجهی نمی کنند و ممکن است طی سال ها تشک تخت خواب را نظافت نکنند. دسته ای از افراد نیز معتقدند که شستن تشک تخت در منزل کار دشوار و زمانبری است، بخاطر همین، شستشو را به مراکز مختلف می سپارند، اما باید بدانید با روش هایی ساده و کاربردی می توانید تشک خود را مورد شستشو و پاکسازی قرار دهید. 

تمیز کردن تشک تخت با بخارشوی

استفاده از بخارشوی تنها یکی از ده ها روش پاکسازی تشک ها است که مزایا و معایب مخصوص خود را دارد. بخار شوی بخار آب را با فشار به بیرون میزند و بدین طریق موجب از بین رفتن میکروب ها می شود. قبل از بکارگیری بخورشوی می توانید سرکه سیب و یا جوش شیرین را نیز استفاده کنید؛ این مواد به منظور سفیدتر شدن تشک و رفع بوی بد استفاده می شوند. توجه نمایید فاصله تشک و بخارشوی را طوری تنظیم کنید که فقط سطح تشک خیس شود.

بعد از اینکه سطح تشک را به شکل کامل با بخارشوی تمیز کردید آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود و رطوبت ایجاد شده از بین برود، زیرا خیس ماندن تشک باعث ایجاد رطوبت و قارچ می شود. اصلی ترین عیب استفاده از بخارشوی در تمیز کردن تشک، ایجاد رطوبت است؛ امروزه اغلب تشک ها دارای اسفنج و فوم هستند و آب زیادی را به خود جذب می کنند،در نتیجه بکارگیری از بخارشوی ممکن است آب زیادی را وارد اسفنج کند و توان بیرون کشیدن آن را نداشته باشد. در این صورت آلودگی تشدید و کارایی تشک کاهش پیدا می کند.

تمیز کردن تشک

شستن تشک با شامپو فرش

برای این کار در ابتدا لازم است شامپو فرش را با آب داغ ترکیب نمایید. از میزان شامپو فرش کمی استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت باعث ایجاد کف بر روی تشک می شود و شستن آن را سخت می کند. ترکیب شامپو فرش و آب داغ را با استفاده از یک اسفنج بر روی سطح تشک بکشید و سپس بر روی آن آب داغ اسپری کنید. در انتها لازم است صبر کنید تا رطوبت ایجاد شده در مجاورت هوا خشک شود. تمیز کردن تشک تخت با شامپو فرش بسیار ساده، کم هزینه و سریع انجام می شود و نیاز به تخصص خاصی نیز ندارد.

تمیز کردن تشک تخت با شوینده ها

مواد شوینده بسیار زیادی وجود دارند که می توانند در تمیز کردن تشک تخت مورد استفاده قرار گیرند؛ شامپو فرش یکی از نمونه های رایج و محبوبی بود که در متن فوق مورد بررسی قرار گرفت. شوینده ها را بر اساس ویژگی های تشک خود انتخاب نمایید؛ نحوه بکارگیری این محصولات شباهت زیادی به شامپو فرش دارد، با این تفاوت که بعد از این مرحله اسپری آب داغ می بایست از یک دستمال خشک برای جذب رطوبت استفاده نمایید. بهتر است از پودر و مواد شوینده آنزیم دار استفاده کنید تا لکه ها و آلودگی ها را در خود حل کنند و با کیفیت و سرعت بیشتری پاکسازی را انجام دهند. در انتها نیز مدتی زمان دهید تا تشک خشک شود.

تمیز کردن تشک فنردار

شستن تشک فنردار

تشک های فنردار مقدار الیاف و اسفنج های کمتری دارند و می توان برای شستشوی آنها از روش های دیگری نیز استفاده نمود. در مرحله اول با استفاده از جاروبرقی سطح تشک را تمیز کنید تا گردوغبار، مو، پوست و حشرات احتمالی از بین بروند. قدم بعدی پاک کردن لکه های موجود بر روی تشک است که با روش های مختلفی انجام می شود، اما در ادامه بهترین، سریع ترین و کم هزینه ترین آنها را تشریح می نماییم. اگر لکه در اثر تعریق ایجاد شده است برای رفع آن از آب اکسیژنه استفاده کنید و تا زمانی که لکه پاک شود آن را روی سطح اسپری نمایید. برای از بین بردن لکه خون از ترکیب آب اکسیژنه، مایع شوینده و نمک استفاده کنید و اجازه دهید این ترکیب 10 دقیقه روی محل مورد نظر قرار گیرد، سپس با دستمال نم دار آن را پاک کنید. اگر جای لک باقی ماند از اسپری آب اکسیژنه برای از بین بردن کامل آن استفاده نمایید.

خشکشویی تشک تخت

به منظور از بین بردن جای لکه ادرار و یا بخشی که توسط آن بد رنگ شده است، استفاده از ترکیبی که برای لکه خونی گفته شد صدق می کند. این ترکیب حلال خوبی برای چربی و قندها است، در نتیجه می تواند لخته های خشک شده خون و همینطور مواد ترشح شده دفعی بدن را از بین ببرد. اجازه دهید تشک هوا بخورد و کاملا خشک شود. همچنین می توانید کل سطح تشک را جوش شیرین زده و آن را پخش نمایید تا تشک کاملا خشک شود. حال روی سطح تشک را جاروبرقی بکشید و از آن استفاده نمایید.

چگونه تشک را خشک کنیم؟

به این نکته پی بردیم که پاک کردن و شستشو صحیح تشک تخت مسئله بسیار مهمی است و باید هر از چندگاهی انجام شود، اما اگر روش های مناسبی را برای خشک کردن تشک استفاده نکنید، زحمات شما بی اثر خواهد بود و آسیب های زیادی نیز به تشک وارد خواهد شد. در شرایطی که سطح تشک و داخل لایه های آن به درستی خشک نشوند، رطوبت داخل آن می ماند و باعث ایجاد قارچ، عوامل بیماری زای میکروبی، ویروس ها و جذب گرد و غبار می گردد. این مسئله تهدید مهمی برای پوست، مو و اندام های داخلی بدن است، زیرا بدن در تماس مستقیم با آلودگی ها قرار می گیرد، از طرفی وجود رطوبت احتمال رشد و تکثیر حشرات را نیز به مقدار بسیار زیادی افزایش می دهد. بهترین روش برای خشک کردن تخت، قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید و یا هوا است.

تمیز کردن تشک

نکات مهم در تمیز کردن تشک تخت

فرقی ندارد که از چه تشکی و با چه ابعادی استفاده می کنید، بطور کلی اگر از روش های بیان شده استفاده کنید می توانید خود بدون سختی و نیاز به جابجایی تشک ها، آنها را به بهترین نحو نگهداری نمایید. تشک های فنری، طبی، اسفنجی، مموری فوم، نوجوان، تک نفره و دونفره همه و همه محصولاتی هستند که با این روش ها تمیز می شوند. برای انجام هرچه بهتر تمیزکاری، موارد زیر را مدنظر قرار دهید.

  • اگر دارای بیماری و یا حساسیت های پوستی هستید، از بکارگیری مواد شوینده شیمیایی پرهیز کنید؛ حتی اگر حساسیت ندارید باز هم ملزم به رعایت برخی محدودیت ها هستید و باید از مقدار کم آنها استفاده نمایید.
  • حتما از پاک شدن کل مواد شوینده سطح تشک مطمئن شوید و سپس نسبت به استفاده از آن اقدام نمایید.
  • قبل از استفاده از تشک از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید تا آسیبی به تشک و سلامت بدن وارد نشود.
  • حتی الامکان از کاور و روکش های تشک استفاده نمایید تا در مواقع ضروری و در فواصل کوتاه تر بتوانید آنها را مورد شستشو قرار دهید.
  • از مواد شوینده ای مثل وایتس و جوهرنمک استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب دیدگی و کاهش کارایی تشک می شوند و بوی نامطلوبی را نیز به وجود می آورند؛ این مسئله در درازمدت منجر به بیماری و حساسیت می شود.
  • هر از چندگاهی تشک را پشت و رو و سر و ته کنید، این کار علاوه بر حفظ کارایی و افزایش طول عمر، از نظر بهداشتی نیز بسیار مفید است و از بو گرفتن و آلودگی های میکروبی جلوگیری می کند.

مقالات زیر را بخوانید…

ارتفاع تشک چقدر باید باشد؟

تشک مناسب برای کمردرد

نکات مهم خرید تشک

خرید تشک مهمان

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.
Shop
Wishlist
0 items Cart
My account