ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

نحوه شستشو صحیح تشک

نحوه شستشو صحیح تشک
جدول محتوا

نحوه شستشو صحیح تشک از عواملی بسیار مهم در نگهداری آنهاست و تاثیر مستقیمی بر روی طول عمر و کارایی محصول دارد؛ تمیز کردن منظم و مرتب تشک و رویه محافظ آن بالایی نیز در حفظ سلامت افراد دارد، چرا که آلودگی محیط خواب، شرایط را برای تجمع و تکثیر عوامل بیماری زا فراهم می کند و آنها از طریق تماس پوستی و ورود به اندام های گوارشی موجب بیماری می شوند.

راهنمای شستشو صحیح تشک در منزل

روش های بسیار زیادی برای شستن تشک وجود دارد؛ پیچیدگی و حساسیت بالای این کار باعث می شود اغلب مصرف کنندگان امر شستشو را به مراکز فعال در این زمینه نظیر خشکشویی ها بسپارند. در این مطلب راهنمای کامل و جامعی برای شستشوی تشک در منزل ارائه شده است تا از این طریق خود افراد بتوانند با هزینه های کمتر و سرعت بیشتری امر پاکسازی محیط خوابشان را انجام دهند.

در ادامه به شما نشان خواهد داد که چطور تشک خود را تمیز و پاک کنید و چگونه از شر لک ها، بوی بد و آلودگی های بیماری زا خلاص شوید. علاوه بر این نکاتی نیز برای نگهداری هرچه بهتر از تشک ها وجود دارند که در این مطلب به آنها نیز اشاره خواهیم داشت.

با توجه به این که یک تشک با کیفیت قیمت بالایی دارد، مراقبت و نحوه استفاده کردن از آن به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا مراقبت صحیح به حفظ سرمایه و جلوگیری از خرید تشک دیگر منتهی می شود.

راهنمای شستشوی تشک

چرا باید تشک را تمیز کنید!

عوامل آلوده کننده و بیماری زا همواره در محیط پیرامون ما وجود دارند، اما نباید به رختخواب ورود پیدا کنند، زیرا محل خواب شما نقطه امن شماست و آسودگی خاطر و آرامش را برایتان به ارمغان می آورد. ترشحات طبیعی بدن مانند بزاق دهان و تعریق، برخی از آلودگی هایی هستند که بطور طبیعی بر روی تشک ایجاد می شوند و باید رفع گردند.

آلودگی های پوست و البسه نیز همین شرایط را دارند و به سادگی بر روی تخت خواب شما جمع می شوند. اگر برای مدت زمان طولانی از تمیز کردن بستر خواب خود غافل شوید ممکن است با تشکی پر از لک، رطوبت، کنه، قارچ و کپک مواجه شوید که بوی بدی دارد و دیگر کاربردی نیست.

آلودگی های پوست و مو

هر ساعت حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار سلول پوستی در بدن از بین می روند و با سلول های جدید جایگزین می شوند؛ این مسئله با علائمی همچون ریزش پوست، خارش و ترک پوست مشخص است و اغلب اوقات خود فرد متوجه آن نیست. این موضوع یک سازوکار طبیعی بدن است و هیچ ایرادی ندارد، اما ریزش پوست زمانی دردسرساز می شود که در رختخواب و بر روی تشک و کالای خواب شما صورت پذیرد.

مطمئنا بخش زیادی از این پوست های مرده درون ملحفه ها و بخش های مختلف تشک باقی می ماند. ادامه پیدا کردن این شرایط و عدم پاکسازی تشک، بستر را برای به وجود آمدن، تکثیر و رشد کنه ها فراهم می کند.

شستشو صحیح تشک

رطوبت، قارچ و کپک

تعریق عاملی است که به رطوبت تشک منتهی می شود، حال اگر فرد دارای اضافه وزن و یا طبع گرم باشد، میزان تعریق و رطوبت بیشتر نیز می شود. فضای مرطوب، گرم و تاریک، محیطی مطلوب برای رشد انواع قارچ و کپک را فراهم می کند. می دانیم که باکتری ها و قارچ های پوستی برای حیات و ایجاد بیماری به محیط مرطوب وابسته هستند، پس در می یابیم که افزایش رطوبت تشک احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد و فرد را در معرض خطر قرار می دهد.

نوشیدنی و خوراکی ها

بطور خوردن و آشامیدن مواد غذایی در رختخواب کاری به شدت اشتباه است، اما موضوع بحث ما چیز دیگری است؛ استفاده از مواد غذایی در محیط خواب همواره با آلودگی همراه است و در هر صورت بخشی از غذا یا مایع خوراکی بر روی کالاهای خواب می ریزند؛ در نتیجه موجب آلودگی می شوند، این موضوع بر روی جنبه زیبایی تشک نیز موثر است، زیرا نتیجه خوردن مواد غذایی، ایجاد لکه های رنگی و چسبناک است.

نحوه شستشوی صحیح تشک

قبل از هرچیزی لازم است ملحفه با رویه تشک را جدا کنید و بطور مجزا به شستن آن بپردازید.

  • شستن ملحفه را بر اساس ویژگی های آن انجام دهید؛ می توانید از دستورالعمل های گفته شده توسط تولید کننده که اغلب بر روی ملحفه و بسته بندی آن درج می شوند استفاده نمایید. شستشو با آب گرم به مراتب بهتر است و موجب از بین رفتن عوامل معرفی شده می شوند.
  • علاوه بر ملحفه و رویه تشک، رویه بالشت را نیز بشویید.

تمیز کردن تشک

شستن این بخش ها توسط ماشین لباسشویی انجام می شود و زحمت زیادی برای شما ندارد، اما پاکسازی تشک حساس است و باید توسط خود شما و با حداکثر دقت انجام پذیرد. برای شستشو صحیح تشک، از مراحل زیر پیروی کنید:

دو طرف تشک را جارو بکشید

استفاده از جاروبرقی بهترین کار است و به جاروی دستی ترجیح داده می شود؛ با استفاده از سری مخصوص تشک و مبلمان، به جارو کشیدن بپردازید، از این طریق مو، پوست های مرده و گردوغبار موجود بر روی سطح تشک برداشته می شوند و تشک آماده ورود به مرحله بعدی پاکسازی می شود.

استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین در دو زمان بسیار کاربردی است. ۱. زمانی که تشک بوی بدی دارد و می خواهید از شر این رایحه خلاص شوید ۲. تشک سفید رنگ است و ظاهری شبیه به زرد پیدا کرده است.

در هر دو این حالات توصیه می شود مقداری جوش شیرین رو بر روی تشک بریزید و آن را به مقدار ۱۰ دقیقه به همان شکل قرار دهید، بدین ترتیب هم بوی بد از بین می رود و هم زردی به وجود آمده به شکل ساده تری تمیز می شود.

تمیز کردن تشک با جوش شیرین

اسپری خوش بو کننده ممنوع

استفاده از اسانس ها، اسپری و مواد بودار برای پاکسازی تشک توصیه نمی شود، حتی ترکیب آنها با جوش شیرین نیز مناسب نیست، زیرا:

  • اسانس ها و عطرها دارای ماهیت روغنی هستند. مالیدن هر نوع روغن روی یک پارچه هرگز ایده خوبی برای پاک کردن آن نیست، چرا که خود عامل آلوده کننده است و کثیفی های دیگر را نیز به خود جذب می کند و آن را داخل بافت ها و مواد پارچه مخلوط می کند. بدین شکل عملا وضعیت بدتر و روند شستشو صحیح تشک سخت‌تر می شود.
  • این کار زمان و سرمایه شما را هدر می دهد؛ شما در اولین مراحل پاکسازی تشک خود هستید و بعد از انجام تمام مراحل، اصلا بوی بدی باقی نمی ماند که بخواهید آن را رفع کنید.

جارو بکشید

بعد از قرار دادن جوش شیرین بر روی تشک، مجدد با جاروی برقی سطح تشک را تمیز کنید. از فشار دادن سری جاروبرقی خودداری کنید، زیرا این کار ممکن است به پارچه آسیب برساند.

چگونه لکه را از روی تشک پاک کنیم؟

بهترین شرایط برای از بین بردن لکه ها دقیقا همان زمان ایجاد آنها است، زیرا در آن لحظه لکه چسبندگی و ترکیب کمتری با بافت پارچه دارد و حالت آن نیز مایع است. خوشبختانه شما بعدا هم می توانید لکه های روی تشک را حتی بعد از گذشت زمان تمیز کنید.

از بخارشوی استفاده نکنید

اغلب تشک ها در لایه های میانی خود دارای اسفنج هستند و ضخامت زیادی دارند. وارد کردن آب به چنین اسفنجی بدون خارج کردن کامل آن منجر به تشدید مشکلات مربوط به قارچ و کپک زدگی خواهد شد. پس بجای خیس کردن همه تشک بهتر است لکه ها را یکی یکی و بطور مجزا با روش های مورد نیازشان تمیز کنید.

شستشو صحیح تشک تک نفره

لکه خون

برای پاک کردن لکه خون دستورالعمل زیر را دنبال کنید: مواد موردنیاز شما

  • آب اکسیژنه (می توانید به سادگی آن را از داروخانه تهیه کنید)
  • مایع ظرفشویی
  • نمک

دستورالعمل

مقدار کمی از آب اکسیژنه را با نمک و مایع مخلوط نمایید؛ حاصل این کار ماده ای خمیری شکل است. به نرمی خمیر را بر روی لکه پخش کنید و تا خشک شدن آن صبر کنید. پس از آن خمیر را به بخراشید و با دستمال لکه را پاک کنید. باقیمانده لکه و خمیر را با دستمالی آغشته به آب اکسیژنه پاک کنید. از پارچه سفید استفاده کنید تا تشک رنگ ندهد و ظاهر بدی پیدا نکند.

پاک کننده لکه ادرار

اغلب همان روش ساده کافی است اما اگر لکه مقاوم بود، از گام دوم استفاده کنید:

  • 45 گرم پودر رختشویی (می توانید از پودرهای حاوی آنزیم مخصوص ادرار نیز استفاده کنید)
  • یک قاشق سوپ خوری آب
  • آب اکسیژنه

دستورالعمل شستشو صحیح تشک

  1. آب و پودر رختشویی را هم بزنید تا فوم خشکی درست شود.
  2. به نرمی آن را روی لکه پخش کنید و 30 دقیقه بگذارید بماند.
  3. خمیر خشک شده را با یک قاشق جمع کنید.
  4. از یک پارچه سفید آغشته به آب اکسیژنه برای پاک کردن باقیمانده خمیر استفاده کنید.
  5. اجازه دهید آن ناحیه خشک شود و سپس جارو بکشید.

پیشنهاد می شود بخوانید…

ارتفاع تشک چقدر باید باشد؟

تشک مناسب برای کمردرد

نکات مهم خرید تشک

تشک مهمان

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.
Shop
Wishlist
0 items Cart
My account