مضرات خوابیدن روی تشک کهنه

آسیب و بیماری ناشی از خوابیدن روی تشک کهنه

مضرات خوابیدن روی تشک کهنه بسیار فراتر از آن چیزی است که می‌دانستیم. بروز بیماری‌های جسمی در ناحیه کمر، ستون فقرات و همچنین بیماری‌های پوستی و ریوی همگی به دلیل استفاده از تشک‌های کهنه است. در گذشته حتی اگر تشکی خراب می‌شد، آن را تعمیر می‌کردند و دوباره مورد استفاده قرار می‌دادند.

اما امروزه کم‌تر کسی به سراغ تشک‌های کهنه می‌رود. تشک‌های استانداردی که شما با استفاده از آن‌ها دیگر دچار مشکلاتی نظیر کمر درد نخواهید شد. یکی از دلایلی که نباید از تشک‌های کهنه استفاده کرد، بروز آلرژی ناشی از گرد و غباری است که داخل این تشک‌ها جمع شده است.

این گرد و خاک و غبار ناشی از آلودگی محیطی یکی از مضرات خوابیدن روی تشک کهنه است که به مرور تبدیل به منبع بیماری می‌شود و می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به جسم و روح ما وارد کند.

تشک‌های قدیمی به دلیل فرسوده شدن و پوسیدگی الیاف داخلشان همواره می‌توانند باعث بروز بیماری‌های تنفسی، پوستی و دردهای ستون فقرات شوند. شما به طور میانگین حداقل هفت ساعت را در طول شبانه روز باید بخوابید تا بدنتان استراحت کند.

این موضوع به این معناست که باید محل استراحت خود را به درستی انتخاب کنید. تشکی که بر روی آن استراحت می‌کنید باید خستگی را از تن شما به در کند نه این که تازه دردی را هم به شما اضافه کند. به همین دلیل باید در انتخاب تشک مناسب دقت کافی داشته باشیم.

عوارض استفاده از تشک کهنه
عوارض استفاده از تشک کهنه

 

علائم و مضرات خوابیدن روی تشک کهنه

همان‌طور که گفته شد خوابیدن بر روی تشک‌های قدیمی دارای عوارض جسمی زیادی است. از جمله عوارضی که می‌توان به آن اشاره کرد عبارت‌اند از:

  • وجود قارچ در تشک‌های قدیمی

طبق بررسی‌های انجام شده، طول عمر یک تشک، حداکثر هشت سال است. در طول این مدت، گرد وغبار و رطوبت ناشی از تعریق بدن در تشک‌ها جمع شده و تشکیل قارچ می‌دهند. اگر پس از این مدت، اقدام به تعویض تشک قدیمی خود نکنید، ممکن است در ظرف مدت کوتاهی در اثر جمع شدن بیش از حد این سموم دچار بیماری‌های پوستی، حساسیت و آلرژی شوید.

  • بروز گردن درد

گردن درد یکی از مشکلات جدی و مضرات خوابیدن روی تشک کهنه است که در اثر استفاده از آن‌ها ایجاد می‌شود. دلیل این اتفاق عدم محافظت از لگن و ستون فقرات شما است. در تشک‌های استاندارد به دلیل داشتن قابلیت نرمی اصولی که دارند، محافظت از ستون فقرات و لگن انجام می‌شود و دیگر با مشکلاتی نظیر گردن درد مواجه نمی‌شوید.

  • ایجاد استرس و اضطراب

یکی دیگر از مشکلات ایجاد استرس است که ارتباط مستقیم با مدت زمان خواب شما دارد. هر قدر میزان خواب شما کم باشد، درصد استرس شما هم به همان اندازه رشد می‌کند. در تشک‌های قدیمی به دلیل راحت نبودن، خواب افراد با اختلال مواجه می‌شود.

  • بیماری‌های پوستی

موضوع گرد و خاک در تشک‌های قدیمی که به آن اشاره کردیم، یکی از عمده‌ترین دلایل بروز بیماری‌های پوستی در افراد است. علاوه بر بیماری‌های پوستی ممکن است شما با بیماری‌های دیگری نظیر آلرژی، اگزما هم مواجه شوید.

مضرات خوابیدن روی تشک کهنه
مضرات خوابیدن روی تشک کهنه

 

بیماری‌های ناشی از کم خوابی

خوابیدن بر روی تشک‌های قدیمی همواره دارای عوارضی است که در برخی شرایط می‌تواند جبران ناپذیر باشد و یا تا مدت‌ها مجبور به درمان آن باشید. از جمله مضرات خوابیدن روی تشک کهنه عبارت‌ است از:

  • بیماری‌های قلبی و ریوی

یکی از مشکلات استفاده از تشک‌های قدیمی، بروز کم خوابی است و همچنین بیماری‌هایی که در اثر کم خوابی برای ما ایجاد می‌شود، بیماری‌های قلبی و ریوی هستند. تشک‌های قدیمی با ایجاد اختلال در خواب، باعث بروز بیماری‌هایی نظیر سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

  • کم شدن میل جنسی

کمبود خواب در طول شبانه روز، با کاهش میل جنسی افراد رابطه‌ای مستقیم دارد. کمبود خواب باعث کاهش سطح هورمون تستسترون در بدن می‌شود که بر سلامت جنسی شما تاثیر زیادی دارد.

  • مشکلات حافظه

یکی دیگر از مضرات خوابیدن روی تشک کهنه و بروز کم‌خوابی، ایجاد مشکلات حافظه است. هر قدر میزان خواب شما کاهش پیدا کند، تاثیر آن بر بخش حافظه مغز شما بیشتر است و این امر در بلند مدت موجب بیماری‌هایی نظیر آلزایمر می‌شود.

  • پیری پوست

طبق بررسی های انجام شده، کسانی که زمان بیشتری را می‌خوابند و کیفیت خواب آن‌ها بالا است، پوستی سالم و شفاف دارند. اگر زیر چشم خود لکه‌های تیره‌ای مشاهده می‌کنید و در کنار آن خواب راحتی هم ندارید، باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض تشک خود اقدام کنید زیرا در حال ابتلا به پیری زودرس هستید.

 

با توجه به مضرات خوابیدن روی تشک کهنه چه زمانی باید آن را عوض کنیم؟

عمر تقریبی تشک‌ها در حدود هشت سال است. شما باید بعد از هشت سال استفاده از یک تشک نسبت به تعویض و خرید تشک جدید اقدام نمایید. تشک‌های قدیمی پس از یک مدت دچار پوسیدگی الیاف می‌شوند و گرد و خاک محیط را به خود جذب می‌کنند.

این اتفاق باعث بروز بیماری‌های تنفسی در شما می‌شود. همچنین از دیگر مضرات خوابیدن روی تشک کهنه این است که این تشک‌ها به دلیل از دست دادن کیفیت الیافشان می‌توانند مشکلاتی نظیر کمر درد، گردن درد، فشار خون را برایمان به وجود آورند.

به طور کلی می‌توان گفت که علاوه بر مشکلاتی که تشک‌ها به عنوان یک منبع آلودگی برای ما ایجاد می‌کنند، عدم بهبود کیفیت خواب هم باعث بروز برخی بیماری‌های دیگری است که در اثر استفاده از تشک‌های قدیمی ایجاد می‌شود.

این پایین بودن کیفیت خواب ناشی از استفاده تشک‌های قدیمی است که خود به تنهایی می‌تواند منجر به بیماری‌های غلظت خون، فشار خون، افسردگی، سکته مغزی دیابت نوع دو شود. بالا بودن کیفیت خواب می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند و شما تا سال‌ها از شر این بیماری‌های مزمن در امان باشید.

بهتر است تا قبل از پایان طول عمر تشک، به فکر تعویض آن باشیم تا بتوانیم از بروز بیماری‌های جدی جسمی، پوستی، ریوی که تماما از مضرات خوابیدن روی تشک کهنه است جلوگیری کنیم.

قیمت تشک‌های استاندارد ممکن است کمی بالا باشد ولی اگر به فکر سلامتی خود هستید بهتر است این ریسک را کرده و دست از سر تشک‌های کهنه که جز بیماری چیز دیگری نصیب ما نمی‌کنند بکشید تا از شر بیماری‌هایی که در کمین ما هستند جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *